• Home
    • About
      • About the Journal
      • Editorial Team
      • Editorial Policies
      • Submissions
      • Low Countries History Award
    • Contact
    • Content
      • Current Issue
      • Review Issue
      • Issue Archive
      • Special Collections
    • Research Integrity
    \

    Log in

    Don't have an account? Register Here
    Log in With ORCiD

    -------------- OR --------------
    You can reset your password here
    Register

    Announcements

    Kijk hier: Waarom werden kinderen van hun eigen familie en cultuur gescheiden in Nederlands-Indië en Rwanda?

    Kinderen koloniseren.
    Het scheiden van kinderen van hun eigen familie en cultuur in Nederlands-Indië en Rwanda.

    De ‘gestolen generaties’ in Australië en de ‘kostschoolkinderen’ in Canada zijn bekende voorbeelden van lokale, gekoloniseerde kinderen in het Britse imperium die van overheidswege aan de hand van heropvoedingsprojecten van hun familie werden vervreemd. Kostscholen, dagscholen en herplaatsing in witte adoptiegezinnen moesten de nieuwe generaties koloniale onderdanen ‘verwesteren’, zodat hun eigen cultuur en aanspraken op land uiteindelijk uitgewist werden. Dit koloniale beleid is sinds de jaren negentig van de vorige eeuw onderwerp van maatschappelijk debat, wetenschappelijk onderzoek, films, romans en (auto)biografieën, en leidde tot ‘Waarheids- en Verzoeningscommissies’ en officiële excuses in de Angelsaksische wereld. In continentaal Europa daarentegen, ook in Nederland en België, heerst over deze koloniale praktijken nagenoeg volledig stilzwijgen. Terwijl Europeanen tijdens het hoogtepunt van de koloniale overheersing in Afrika en Azië (1890-1940) soortgelijke ‘beschavingsoffensieven’ lanceerden waarin zij lokale kinderen van hun eigen familie, gemeenschap en cultuur scheidden. In het themanummer ‘Child Separation: (Post)Colonial Policies and Practices in the Netherlands and Belgium’ van BMGN – Low Countries Historical Review doorbreken acht auteurs de stilte over zulke ingrijpende koloniale projecten waar het Nederlands-Indië en (voormalig Belgisch-)Rwanda betreft.

     


    In deze video wijzen de auteurs op de sleutelrol van protestantse zendelingen en katholieke missionarissen in het losweken en scheiden van lokale kinderen van hun vertrouwde omgeving in Nieuw-Guinea, Java en Rwanda. Via onderwijs en opvoeding droegen de zending en de missie bij aan het controleren en disciplineren van de lokale bevolking, en dus aan de koloniale politiek. De auteurs tonen bovendien aan hoe deze koloniale visies en praktijken doorwerken in de hedendaagse westerse humanitaire bemoeienis met kinderen in economisch zwakkere delen van de wereld. Dit komt tot uiting in ontwikkelingssamenwerking, maar ook in het ‘redden van wezen’ via interlandelijke adoptie.

    Posted on 12 Nov 2020

    • E-ISSN: 2211-2898
    • Terms and Conditions
    • Privacy Policy
    • P-ISSN: 0165-0505 | Published by KNHG | Supported by Utrecht University Library Open Access Journals